اینم روش جالبیه


کاشکی این سیستم و فرهنگ car pooling  تو ایران هم اجرا بشه و جا بیفته یعنی  اینکه افرادی که مسیرشون یکی هست به جای اینکه هر کدوم ماشین خودشونو بر دارن هر چند نفر با هم قرار بذارن و از یک ماشین استفاده کنن .البته که به فرهنگ سازی و نظارت هم خیلی احتیاج داره این جریان.اولین مشکلی که به نظر خود من می رسه اینه که با آدمایی که وقت شناسی زیاد براشون اهمیت نداره و روز به روز هم این مساله داره بدتر میشه شاید یه همچین کاری از همون اول به مشکل بخوره مثلا شما با یکی قرار می ذاری که سر یه ساعتی با هم برید سر کارتون بعد طرف عشقش می کشه نیم ساعت دیرتر بیاد و تو هی باید حرص بخوری و در به در دنبالش بگردی!یا سر سهم سوخت دادن یکی بخواد برای یکی زرنگ بازی در بیاره و ...

اینجا این روش زیاد انجام میشه مثلا برای همین برنامه های تفریحی آخر هفته ،برای اغلبش  کارپولینگ هست و اگر هم نباشه خیلی ها خودشون با هم هماهنگ می کنن ،یعنی اونهایی که ماشین دارن مسیرشون رو  تو سایت اعلام می کنن تا هر کی می خواد باهاشون همراه بشه.

امروز اما به یکی از سایتهای کارپولینگ برخوردم و به نظر وجود این سایتها و و جود قرار و قانون برای همچین کاری لازمه. برای ثبت نام  تو سایت باید مشخصات کامل ،آدرس و شماره تماس داده بشه و مشخص بشه که شما خودت ماشین داری یا می خوای از وسیله شخص دیگه استفاده کنی و یا مثلا  اینکه سیگار می کشی یا نه یا اینکه مسافر یا راننده ات می خوای حتما همجنس باشه یا فرقی نمی کنه برات ،آیا با یک برنامه مشخص می خوای از کارپولینگ استفاده کنی یا در موارد خاص (  مثلا یک نفر داره یه سفر میره میاد تو این جور سایتها اعلام می کنه که فلان روز و فلان ساعت داره میره فلان شهر و می تونه کسی رو که می خواد تو همان زمان به همون جا بره با خودش ببره ).

خوب حسن این برنامه برای کسی که ماشین نداره و یا داره و در مواقعی حوصله یا امکان روندن نداره معلومه ،از لحاظ زیست محیطی هم که معلومه چقدر می تونه تو کم کردن تعداد ماشینها مؤثر باشه و همین طور تو کم کردن بار ترافیک .برای راننده هم این حسن رو داره که اولا هزینه سوختش کمتر میشه چون افرادی که از این سیستم استفاده می کنن باید یه سهمی از هزینه سوخت رو بپردازن که این احتمالا با توجه به مسیر مشخص میشه (قرارو قانون این مورد رو توی سایت نمیدونم ) مثلا ما برای این برنامه ای که رفته بودیم و فقط  خود مسیررفت و برگشت در مجموع 130 کیلومتر بود و دو بار هم عوارض راه پرداخت شد هر نفر باید به راننده 12 دلار می داد برای برنامه این هفتشون مقداری که تعیین کردن پنج دلاره.

دیگه اینکه اینجا افرادی که تک یا دو سرنشین هستن در ساعتهای ترافیک اجازه استفاده از همه لاینهای اتوبان یا خیابون را ندارند بنابراین اون لاین مربوط به ماشینهای تک سرنشین و یا دو سرنشین همیشه حسابی ترافیکه در حالی که لاینهای دیگه کاملا خلوت و روونه ،اینطوری  اگه یه نفر با دو تا آدم دیگه همسفر بشه کلی تو وقتش هم صرفه جویی می شه 

اصلا تو این لینک  چند نفرمختصر و مفید مزایای این روشو  می گن.